List do redakcji: Rozwój zrównoważony z perspektywy studenckich praktyk poświęconych zagadnieniom środowiskowym i społeczno-ekonomicznym: przykład ze Szkocji
Kevin R. Butt*, Joanna Kostecka**
*School of Built and Natural Environment, University of Central Lancashire, UK
E-mail: E-mail: krbutt@uclan.ac.uk
*Faculty of Biology and Agriculture, University of Rzeszów, Poland
E-mail: E-mail: jkosteck@univ.rzeszow.pl
Abstract
During the final (3rd) year of their undergraduate programmes, students studying at the University of Central Lancashire (UCLan) on BSc (Honours) degrees in Ecology and Conservation Management, Environmental Management, Environmental Hazards or Geography are required to undertake a period of residential fieldwork and this forms one sixth (a module) of their final year.
The island environment of Rum provides a microcosm of life. Focal points relating to resource availability, use and disposal make this location an extremely good example of sustainable living and thinking. For Polish students it was not only a great “on the ground” experience in searching for the signs of sustainability, it was also an opportunity for English education.
Key words: Rum island, sustainability, education
Streszczenie
Podczas ostatniego (3) roku studiów licencjackich studenci studiujący na University of Central Lancashire (UCLan) na studiach licencjackich (z wyróżnieniem) w dziedzinie ekologii i zarządzania ochroną, zarządzania środowiskiem, zagrożeń środowiskowych lub geografii są zobowiązani do odbycia praktyk w terenie, co stanowi jedną szóstą (moduł) ich ostatniego roku.
Środowisko wyspy Rum zapewnia mikrokosmos życia. Punkty centralne związane z dostępnością, wykorzystaniem i usuwaniem zasobów sprawiają, że ta lokalizacja jest wyjątkowo dobrym przykładem zrównoważonego życia i myślenia. Dla polskich uczniów było to nie tylko wspaniałe doświadczenie „w terenie” w poszukiwaniu oznak zrównoważonego rozwoju, ale także okazja do nauki języka angielskiego.
Słowa kluczowe: wyspa Rum, zrównoważoność, edukacja
Problemy Ekorozwoju 5(2)2010: 157-159