Scientific Communique: Global Warming and the Irrelevance of Science

Komunikat naukowy: Globalne ocieplenie i zbyteczność nauki

Richard S. Lindzen*, Alfred P. Sloan**

*54-1720 Dept. of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences Massachusetts Institute of Technology, 77 Massachusetts Ave, Cambridge, MA 02139-4307 USA
**Professor Emeritus of Atmospheric Sciences, Massachusetts Institute of Technology, USA
E-mail: rlindzen@mit.edu

Abstract

In many fields, governments have a monopoly on the support of scientific research. Ideally, they support the science because they believe objective research to be valuable. Unfortunately, as anticipated by Eisenhower in his farewell speech from January 17, 1961 (the one that also warned of the military-industrial complex): Partly because of the huge costs involved, a government contract becomes virtually a substitute for intellectual curiosity. Under these circumstances, when the government wants a particular scientific outcome the ideal arrangement is vulnerable. However, as I hope to show, the problem is not simply bias. Rather, the powers that be invent the narrative independently of the views of even cooperating scientists. It is, in this sense, that the science becomes irrelevant.

Key words: global warming, accuracy of science

Streszczenie

W wielu dziedzinach rządy mają monopol na wspieranie badań naukowych. Idealnie wspierają naukę, ponieważ wierzą, że obiektywne badania są cenne. Niestety, jak przewidywał Eisenhower w swoim pożegnalnym przemówieniu z 17 stycznia 1961 r. (tym, które ostrzegało również przed kompleksem wojskowo-przemysłowym): Częściowo z powodu ogromnych kosztów kontrakt rządowy staje się praktycznie substytutem intelektualnej ciekawości. W tych okolicznościach, gdy rząd chce określonego wyniku naukowego, idealne rozwiązanie jest zagrożone. Jednak, jak mam nadzieję pokazać, problem nie leży po prostu w uprzedzeniach. Raczej władza wymyśla narrację niezależnie od poglądów nawet współpracujących naukowców. W tym sensie nauka staje się nieistotna.

Słowa kluczowe: globalne ocieplenie, trafność nauki

Problemy Ekorozwoju 11(2)2016: 119-125

PDF (FULL COMMUNIQUE)